![]() |
|
GĄSIENICOWE BOJOWE WOZY PIECHOTY
I WOZY WSPARCIA OGNIOWEGO
POJAZDY W UŻYTKOWANIU BIEŻĄCYM
Typ CVT-5
Uniwersalny wóz bojowy
gąsienicowy wóz bojowy
(wzorzec z reala – pojazd oparty na prototypach Anders)
Pojazdy CVT-5 stanowią podstawowy typ gąsienicowego BWP w SZ RB oraz pełnią rolę pojazdów rozpoznawczych (ze specjalistycznym wyposażeniem) na szczeblu dywizji. Na ich bazie opracowano dwa rodzaje wozów wsparcia ogniowego – z armata 105 mm i 120 mm.
Zmodernizowane odmiany wcześniejszego CVT-5 poprzez unowocześnienie SKO oraz pancerza mają oznaczenia CVT-5A. Odmiana uzbrojona w działo 105mm powstała i była produkowana od razu w standardzie CVT-5A.
CVT-5A-30 – bojowy wóz piechoty

CVT-5A-105 – wóz wsparcia ogniowego

CVT-5A-120 – wóz wsparcia ogniowego

Pojazdy CVT-5 – przed modernizacją do standardu CVT-5A
CVT-5-30 – bojowy wóz piechoty

CVT-5A-120 – wóz wsparcia ogniowego

Podstawowe dane taktyczno-techniczne
|
Uzbrojenie:
|
POJAZDY UŻYWANE DAWNIEJ I NIETYPOWE
Typ CVT-4
Bojowy wóz piechoty
gąsienicowy wóz bojowy
(wzorzec z reala – pojazd oparty na prototypach BWP-2000)
Pojazd powstał z potrzeby chwili, w czasie modernizacji i ujednolicania uzbrojenia SZ RB w połowie 2014 – zastępował starsze pojazdy tej klasy, szczególnie CVT-2- i CVT-1. Następnie został zastąpiony w linii przez pojazdy serii CVT-5, część tych BWP jest zakonserwowana i znajduje się w rezerwie.
Pojazd charakteryzuje się stosunkowo dobrym opancerzeniem (przedni pancerz chroni przed pociskami do 35mm) i silnym uzbrojeniem w postaci automatycznego działa 60mm – jednak nie posiada możliwości pływania. Nie rozwijano innych wersji pojazdu na tym podwoziu.
CVT-4-IFV – bojowy wóz piechoty

Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
|
Uzbrojenie:
|
Typ CVT-3
Bojowy wóz piechoty
gąsienicowy wóz bojowy
(wzorzec z reala – BMP-3)
Pojazd zakupiony w celach testowych w początkach państwowości RB i przewidywany wówczas dla zastąpienia CVT-2-IFV i starszych CVT-1-IFV, był testowany również w „pustynnej” 2 BOT (stąd część wozów otrzymała malowanie i wyposażenie dostosowane do działań na pustyniach) – nie został jednak wprowadzony do służby liniowej, do użycia weszły wozy CVT-4-IFV, a potem wozy typoszeregu CVT-5.
Obecnie kilkanaście sztuk znajduje się w magazynach SZ RB. Jest to bojowy wóz piechoty charakteryzujący się niewielką masą (posiada pełne zdolności pływania), a co za tym idzie ze słabą osłoną pancerną – ale silnie uzbrojony zarówno w niskociśnieniową armatę 100mm (z możliwością wystrzeliwania z niej PPK), jak i w działko automatyczne 30mm.
CVT-3-IFV – bojowy wóz piechoty


Podstawowe dane taktycno-techniczne:
|
Uzbrojenie:
|
Typ CVT-2
Bojowy wóz piechoty
gąsienicowy wóz bojowy
(wzorzec z reala – BMP-2)
Pojazd używany dawniej w SZ RB np. w 6 BPanc i 2 BOT (stąd część wozów posiada malowanie i wyposażenie pustynne), a obecnie niewielka ilość znajduje się w magazynach SZ RB oraz służy do szkolenia i pozoracji pola walki. Jest to bojowy wóz piechoty starszego typu o niewielkiej masie (posiada pełne zdolności pływania), ale o bardzo słabej ochronie pancernej (w zasadzie czołowy pancerz tylko przed wkm) – jednak o dużej manewrowości w terenie i bardzo niskiej sylwetce.
CVT-2-IFV – bojowy wóz piechoty


CVT-2-AM – opancerzony pojazd sanitarny

Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
|
Uzbrojenie:
|
Typ CVT-1
Bojowy wóz piechoty
gąsienicowy wóz bojowy
(wzorzec z reala – BMP-1)
Pierwszy typ bojowego wozu piechoty używanego zarówno dawniej w SZ RB, pojazd słabo opancerzony (pełna ochrona tylko przed pociskami 7,62mm) i uzbrojony w niskociśnieniową armatę 73mm starego typu. Obecnie wycofany z użytku. Niewielkie ilości są obecne jeszcze używane do szkolenia i pozoracji pola walki – istnieje również prototyp zmodernizowanego pojazdu tego typu, ale nie została wprowadzona do użytku.
CVT-1-IFV – bojowy wóz piechoty

CVT-1-RFV – bojowy wóz rozpoznawczy

CVT-1M-IFV – bojowy wóz piechoty

Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
|
Uzbrojenie:
|